آزمون YOS از چه چیزی تشکیل شده است؟

کدخبر: 2376432

آزمون یوس

آزمون یوس به معنی (Yabancı öğrengi sınavı) و یا YÖS نامیده میشود، آزمون یوس برای متقاضیانی که مقاطع دیپلم متوسط و رشته های پزشکی و دندانپزشکی و داروسازی می باشد و این آزمون شامل سوالات هندسه ،ریاضی وهوش(در سطح دبیرستان)می باشد و در این آزمون زبان های ترکی(استانبولی) و انگلیسی برگزار می شود و هر ساله در بازه زمانی اردیبهشت و خردادماه ویم مرحله ای برگزار میگردد.با اینکه آزمون یوس هرساله یکبار و فقط در دانشگاههای دولتی ترکیه برگزار می شود ولی مدل سوالات با دانشگاه های دیگرمتغییر است و سوالات با دانشگاههای دیگر کشور ترکیه یکی نیست.

همانطور که می دانید آزمون یوس YÖS توسط ÖSYMبرگزار می شودو دانشجویانی که در مقطع دبیرستان و در خارج از کشور ترکیه به پایان رسانده اند میتوانند دراین آزمون شرکت کنند و این متقاضیان باید ملیت خارجی باشند  ۱- آزمون یوس TR-YÖS 2023 توسط ÖSYM برگزار می شود.

آزمون یوس ترکیه

امتحانات YÖS به زبان های خارجی مختلف، عمدتاً به زبان ترکی و انگلیسی در تاریخ های تعیین شده توسط هر دانشگاه (معمولاً در آوریل و می) در بسیاری از کشورهای خارج از کشور برگزار می شود. دانش آموزان می توانند در آزمون YÖS که توسط از یک دانشگاه برگزار می شود شرکت کنند.  .

آزمون YOS از چه چیزی تشکیل شده است؟

از سه بخش اصلی تشکیل شده است: ریاضی، هندسه، و توانایی های تفکر عمومی.

    معمولاً تعداد سؤالات بسته به هر دانشگاه 80 تا 100 سؤال است:

        ریاضی 30-45

        هندسه 5-15

        سوالات هوش 40-60

    برخی از دانشگاه ها ممکن است مواد دیگری مانند فیزیک، شیمی یا حل مسئله را به امتحان اضافه کنند و این بستگی به تصمیم هر دانشگاه دارد. مطالب در سایت دانشگاه ها اعلام می شود.

    مدت زمان امتحان معمولاً حدود 90 تا 130 دقیقه است.

    برخی از دانشگاه ها ممکن است آزمون زبان ترکی را همراه با آزمون YOS نیز برگزار کنند که بعداً دانش آموز هنگام ثبت نام در دانشگاه از آزمون زبان ترکی معاف می شود.

    زبان آزمون YOS در درجه اول ترکی است. با این حال، بسیاری از دانشگاه ها آن را به زبان های مختلف ارائه می دهند: انگلیسی، عربی، آلمانی و غیره. زبان در هنگام ثبت نام انتخاب می شود.

    دانشگاه ها فرمت چند سوالی را برای امتحانات لحاظ می کنند. همه سوالات هنگام نمره گذاری ارزش یکسانی دارند. با این حال، برخی از دانشگاه ها به ازای هر 4 پاسخ اشتباه، 1 پاسخ صحیح را حذف می کنند.

ثبت نام، هزینه ها و مکان های آزمون برای YOS:

    ثبت نام برای برخی از امتحانات YOS از ژانویه تا مه ادامه دارد، در حالی که برخی از امتحانات بین آوریل و پایان ژوئن هر سال برگزار می شود، جایی که هر دانشگاه دوره ثبت نام و جزئیات بیشتر را برنامه ریزی می کند.

    مکان ها توسط دانشگاه انتخاب می شوند و به مناطق مختلف در داخل و خارج از ترکیه گسترش می یابند.

    دانش آموزان در هنگام ثبت نام بر اساس ترجیحات خود مرکز آزمون را انتخاب می کنند.

    برای شرکت در آزمون YOS تنها کاری که باید انجام دهید این است که در ترکیه باشید، برخی از دانشگاه ها دارای مراکز آزمون در خارج از ترکیه هستند.

    ما نمی‌توانیم هزینه‌های آزمون YOS را دقیقاً تعیین کنیم زیرا بسته به هر دانشگاه و کشور تغییر می‌کند - اگر امتحان در خارج از کشور برگزار شود.

    برای اطلاع داوطلبان آزمون از قیمت های نهایی می توان حدس زد که قیمت ها بین 10 تا 150 دلار باشد. علاوه بر این، پرداخت ها با انتقال وجه به حساب بانکی دانشگاه و یا از طریق پرداخت کارت اعتباری انجام می شود.

شما می توانید در دانشگاه های خصوصی و دولتی ترکیه (پزشکی، داروسازی، دندانپزشکی و غیره. گروه های بهداشت، مهندسی، روابط بین الملل، دپارتمان های اجتماعی و حقوق و غیره) به زبان ترکی یا انگلیسی با استانداردهای اروپایی در هر رشته ای که بخواهید آموزش ببینید. دانشگاه های دولتی بسیار ارزان هستند اما به طور کلی آموزش ترکی ارائه می شود و دانش آموزان با آزمون YÖS به لیسانس می روند. دانشگاه های خصوصی پولی هستند اما زبان آموزشی ترکی/انگلیسی است و ثبت نام بدون آزمون و بر اساس معدل دیپلم انجام می شود.

 آزمون YÖS برای تحصیلات تکمیلی در ترکیه لازم نیست، برای فارغ التحصیلی با موفقیت از دانشگاه خود کافی است. برخی از دانشگاه ها ممکن است مدارک اضافی را درخواست کنند. ثبت نام در هر دو ترم در بهار و پاییز امکان پذیر است.

مدت تحصیل در مقطع کاردانی 2 سال، کارشناسی 4 سال، فوق لیسانس 2 سال و دکترا 4 سال می باشد. 

دانشگاه های خصوصی:

در مقاطع لیسانس و فوق لیسانس تحصیل می کنند. اینها بدون آزمون با معدل دیپلم وارد می شوند. بخش های زیادی مانند بهداشت، مهندسی، اقتصاد، روابط بین الملل، لجستیک، بازاریابی، حقوق و غیره وجود دارد. این بخش ها به ویژه در شهرهای بزرگ مانند استانبول، آنکارا و ازمیر یافت می شوند. دانشگاه های دولتی: آنها تحصیلات کارشناسی و کارشناسی ارشد را ارائه می دهند. به طور کلی زبان آموزش ترکی وانگلیسی می باشد. اینها از طریق آزمون YÖS وارد می شوند. 

شرایط دانشگاه دولتی:

شرایط پذیرش (آزمون) بدون آزمون / نمره دیپلم فقط با آزمون (YÖS) + دیپلمزبان آموزش: ترکی/انگلیسی به طور کلی ترکیارائه مدارک: انگلیسی/ترکی فقط ترکیهزینه (پزشکی-دندانپزشکی، داروسازی)درسال 12000-20000دلارمی باشد بورسیه تخفیف: ورسیه تخفیف و شهریه غیر مستقیم 75-100٪ می باشدمهارت زبان/ دوره زبان: الزامی/بله الزامی/بلههزینه مشاوره:توسط دانشگاه پرداخت می شود و کاملا رایگان است استان ها: (90%) استانبول/آنکارا/ازمیر در تمامی استان های ترکیه.

 مقطع کارشناسی (4 سال) و کاردانی (2 سال): 

دانش آموزان بدون آزمون فقط با توجه به معدل دیپلم پذیرش می شوند. عموما معدل دیپلم 50 درصد می باشد اما با توجه به دانشگاه ها متفاوت است. برخی از دانشگاه ها بر اساس آزمون SAT و غیره دانشجو می پذیرند. نتایج آزمون های بین المللی. در صورتی که مدرک زبان ترکی یا انگلیسی مطابق با زبان آموزشی وجود نداشته باشد، دانشگاه آزمون زبان برگزار می کند. اگر نتوانید در آزمون زبان قبول شوید، به دوره آمادگی زبان می روید.در برنامه های تحصیلات تکمیلی؛ اکثر دانشگاه ها به ALES، GRE یا GMAT و غیره نیاز ندارند. گر مدرک زبان ندارید باید در آزمون مهارت زبان انگلیسی یا ترکی قبول شوید. به طور کلی 60٪ نمره مورد نیاز است. ممکن است با توجه به هر دانشگاه متفاوت باشد.  

 

 

ارسال نظر: