اهمیت طراحی دکوراسیون سینما در جذب مخاطب!

کدخبر: 2379235

امروزه، طراحی دکوراسیون سینما در حال تغییر سریع است و علاقمندان به سینما در سراسر جهان به دنبال امکانات و استدانداردهای بالا هستند. سینماهایی که این استانداردها را ندارند، در جذب مخاطب موفق عمل نمی‌کنند. حتی سینماهایی که تا ده سال پیش ساخته شده‌اند، منسوخ به حساب می‌آیند. استفاده از تصاویر باکیفیت و صدای خوب به همراه جزئیاتی از قبیل نوع کفپوش، نوع و چیدمان صندلی در جهت راحتی مخاطب، نورپردازی، ارتفاع و طراحی سقف از جمله موارد بسیار حیاتی در طراحی این سالن‌ها محسوب می‌شوند.

Picture2

دکوراسیون سالن انتظار سینما 

برای انجام حرفه‌ای دکوراسیون سینما، بهتر است از بیرونی‌ترین قسمت، یعنی سالن‌های انتظار شروع کنیم. انتخاب پوسترهای سه‌بعدی مناسب برای سالن انتظار یا به‌کارگیری سرامیک‌های دیواری شروع خوبی است. از آنجایی که مخاطب، به محض ورود، با سالن انتظار روبرو می‌شود باید در انتخاب پوسترها دقت کنید. یا اگر رنگ و سرامیک دیواری را ترجیح می‌دهید، بهتر است از رنگ‌هایی استفاده کنید که چشم را خسته نکنند. انتخاب صندلی‌های مناسب برای سالن انتظار را هم فراموش نکنید.

برای کفپوش سالن انتظار، رنگ زرشکی، قهوه‌ای یا کرم بهترین انتخاب هستند. البته باید به رنگ دیوار و صندلی‌های انتظار توجه کنید و تناسب رنگی را در میان همه آن‌ها رعایت نمایید. این نکته را هم فراموش نکنید که کفپوش‌ رنگ روشن خیلی زود کثیف می‌شود و نیاز به مراقبت مداوم دارد. بعد از آن نوبت به دکوراسیون داخلی سینما می‌رسد.

بهترین کفپوش برای سالن سینما

یکی از مراحل ابتدایی دکوراسیون سینما، انتخاب کفپوش مناسب است. انتخاب بهترین کفپوش برای سالن سینما بستگی به میزان تردد، اندازه فضا و بودجه موجود دارد. موکت گزینه‌ای مناسب است و مزایایی همچون طراحی و رنگ‌بندی متنوع دارد و بسیار مقرون‌به‌صرفه است. انتخاب موکت مناسب باید براساس استانداردهای مشخصی از قبیل طرح و رنگ، جنس و نصب آن انجام شود تا برای مدت‌زمان طولانی قابل استفاده باشد.

سایر گزینه‌های کفپوش، مانند پارکت لمینت برای دکوراسیون سینما مناسب نیستند و از نظر اقتصادی هم پیشنهاد نمی‌شوند. مزایای دیگری که موکت را به بهترین انتخاب برای سالن سینما تبدیل می‌کنند، عبارتند از:

  • عایق صدا: موکت به‌عنوان یک عایق صدا عمل می‌کند و با کاهش بازتاب صداها، به بهبود تجربه صوتی تماشاگران کمک می‌کند.
  • حفظ امنیت: این کفپوش باعث جلوگیری از لیز خوردن افراد می‌شود، به‌ویژه در محیط‌های تاریکی مانند سینما که خطر سقوط و آسیب به افراد افزایش می‌یابد.
  • جذب آلودگی: موکت، آلودگی‌های موجود در کفش‌های مخاطبان را به خود جذب کرده و از پخش آن‌ها در فضا جلوگیری می‌کند.

انتخاب صندلی مناسب

مورد بعدی که در دکوراسیون سینما و جذب مخاطب حرف اول را می‌زند، صندلی سینما است. مسئله اصلی در انتخاب و خرید صندلی سالن سینما، راحتی و آرامش افرادی است که از آن استفاده می‌کنند. صندلی‌های سینمایی مانند صندلی‌های رستوران و تالارها، تأثیر زیادی بر تجربه مخاطبان دارند. نکاتی برای انتخاب صندلی سینمایی مناسب باید رعایت شود که در این بخش به آن‌ها می‌پردازیم. 

Picture1

نکات مهم در انتخاب صندلی

برای انتخاب صندلی مناسب به‌منظور دکوراسیون سینما، معیارهای زیر را در نظر بگیرید:

  • ظاهر و سبک صندلی: انتخاب صندلی سینما باید با سایر عناصر فضای داخلی سالن همخوانی داشته باشد. از صندلی‌های با طراحی مدرن و رنگ‌های جذاب می‌توان استفاده کرد تا جلوه خاصی به سالن ببخشد و مخاطب را جذب کنند.
  • اندازه صندلی: در انتخاب اندازه صندلی باید دو فاکتور مهم را در نظر گرفت، یکی راحتی صندلی‌ها و دیگری ظرفیت سالن سینما.
  • قیمت: هزینه و قیمت صندلی‌های آمفی‌تئاتر باید با بودجه موجود همخوانی داشته باشد. عواملی مانند جنس و کیفیت مواد استفاده شده در ساخت صندلی، طراحی و سبک آن و ویژگی‌های اضافی مانند قابلیت تاشو بودن و ارتفاع قابل تنظیم، بر قیمت تأثیرگذار هستند.

معیارهای دیگر در انتخاب صندلی مناسب

  • روکش صندلی: روکش صندلی سینما مدرن باید دارای کیفیت مطلوبی باشد، زیرا دائما در تماس با افراد است و دوام و ماندگاری آن اهمیت دارد. در انتخاب روکش صندلی باید به عدم پرز‌دهی، رنگ، عدم چروک‌شدن، نوع پارچه و قیمت آن توجه شود.
  • راحتی صندلی: راحتی صندلی‌ها از مهم‌ترین عوامل در انتخاب صندلی سالن سینما است. استفاده از صندلی‌هایی که برای مدت‌های طولانی نه تنها راحت نیستند بلکه آزاردهنده هستند، نمی‌تواند به جلب رضایت مخاطبان کمک کند. بهتر است صندلی‌هایی را انتخاب کرد که راحتی و آسایش افراد را تضمین کنند.
  • بلندی تکیه‌گاه صندلی: ارتفاع تکیه‌گاه صندلی باید به حدی باشد که مانع ازحواس‌پرتی نفرات پشتی شود.
  • رنگ صندلی: انتخاب رنگ صندلی آمفی‌تئاتر براساس مواردی از جمله همخوانی با فضای داخلی سالن، هماهنگی با عناصر موجود و کاربری سالن انجام می‌شود.

نورپردازی سالن سینما

یکی دیگر از عوامل موثر و مهم در دکوراسیون سینما، نورپردازی آن است. هدف اصلی نورپردازی این است که افراد بتوانند به‌طور واضح تصویر را مشاهده کنند و همچنین تامین روشنایی کافی در هنگام ورود، استقرار و خروج از سالن اهمیت دارد.

ایجاد و هدایت پرتوهای نوری متنوع جهت تامین روشنایی موضعی و جلوه‌های خاص نیز از ابعاد دیگر نورپردازی است که با استفاده از تجهیزات و نرم‌افزارهای پیشرفته امکان‌پذیر است. قرار دادن چراغ‌های اضطراری و شبرنگ در مسیر راهروها، ورودی و خروجی سالن هنگام نمایش فیلم نیز بسیار حیاتی است.

سقف کاذب آکوستیک

سقف کاذب آکوستیک هم یکی دیگر از بخش‌های دکوراسیون سینما به‌شمار می‌رود. سقف کاذب آکوستیک در سینماها از آلیاژ آکوستیک ویژه ساخته می‌شود. با اجرای این طرح، ارتفاع سقف اصلی فضای اجرایی کمی کاهش می‌یابد، اما با دکور و طراحی زیبا، این کاهش ارتفاع به چشم قابل تشخیص نیست.

جمع‌بندی

دکوراسیون سینما اهمیت بسیار زیادی در جذب مخاطب دارد. فضای سینما هم باید از نظر زیبایی برای مخاطب چشم‌نواز باشد و هم باید تجربه‌ای راحت و لذت‌بخش را برای او به ارمغان بیاورد. استفاده از سقف‌های کاذب با طراحی‌های خاص، صندلی‌های شیک و راحت، چیدمان مناسب، نورپردازی کافی و حرفه‌ای و کفپوش مناسب، تاثیر بسزایی روی تجربه کاربران خواهد داشت. هماهنگی میان رنگ دیوارها، کفپوش و صندلی‌ها عامل دیگری است که در دکوراسیون اهمیت دارد و باید به آن توجه کرد.

منبع:

https://sarirasia.com

 

 

ارسال نظر: