نزدیک‌ترین بندر چین به ایران

کدخبر: 2379367

چین امروزه به یکی از بزرگ‌ترین قدرت‌های اقتصادی در جهان تبدیل شده و توانسته خودش را به عنوان مهم‌ترین مرکز تجاری در دنیا معرفی کند، قدرت تولیدی و اقتصادی چین بر کسی پوشیده نیست و نیمی از خبرهای روزانه را دستاوردهای جدید چینی‌ها پر کرده است. با این وجود موضوعی که کمتر کسی به آن توجه می‌کند، مسئله حمل و نقل این حجم بزرگ از کالاست.

از جمله بزرگ‌ترین مظاهر اقتصادی چین، قدرت بالای آن در حمل و نقل است. شریان‌های حیاتی قلب تپنده بازار چین، قطعاً بنادر آن هستند. با‌توجه به گستردگی روز افزون واردات از چین، آشنایی با بندرهای این کشور اهمیت زیادی برای تجار ایرانی پیدا کرده. کسانی که قصد واردات کالا از این کشور را دارند باید حتماً بدانند که حمل و نقل از کدام بندرها ممکن بوده و کدام‌ یک بهترین گزینه پیش رو هستند.

در این مقاله قصد داریم نزدیک‌ترین بندر چین به ایران را معرفی کرده و بیشتر در خصوص بنادر تجاری این کشور صحبت کنیم پس در ادامه با ما همراه باشید.

بهترین شیوه حمل بار از چین

واردات کالا از چین دو مسیر دارد: حمل و نقل هوایی و دریایی. اصولاً از آن جایی که هزینه مراودات هوایی بسیار بالا بوده و محدودیت‌های زیادی در این راه وجود دارد، راه دریایی همواره محبوبیت بیشتری داشته است. امنیت بالاتر و فراهم بودن زیرساخت‌های بیشتر باعث شده تا واردات و صادرات از مسیرهای آبی عملاً اصلی‌ترین راه تجارت با چین باشد.

گرچه حمل دریایی بار از چین کندتر از مسیر هوایی است اما برای جابجایی بارهای سنگین بسیار بهتر بوده و به واسطه تقسیم هزینه بار روی تعداد بالا، گزینه مقرون ‌به‌صرفه‌تری نیز به شمار می‌رود. شما می‌توانید با استفاده از ظرفیت مسیرهای دریایی، صدها تن بار سبک و سنگین را به صورت همزمان جابه‌جا کنید. تقریباً تمام تبادلات کالا بین ایران و چین از راه دریا صورت می‌گیرد.

حمل بار از چین به ایران چقدر طول می‌کشد؟

00

نزدیک‌ترین بنادر چین به ایران حدود 12 هزار کیلومتر فاصله دارند. با‌توجه به متوسط سرعت حرکت کشتی‌های باری، در کوتاه‌ترین زمان حدود 25 روز طول می‌کشد تا بارهای ارسالی از چین به بندرهای جنوب ایران برسند. البته بسته به بندرهای ارسالی و دریافتی، این مدت زمان می‌تواند تا 40 روز هم به طول بینجامد.

توجه داشته باشید که مدت زمان حمل بار از چین به ایران، علاوه بر فاصله بندرها، به عوامل دیگری از جمله ساز و کارهای گمرکی، نوع بار و البته تأخیرهای پیش‌بینی نشده نیز بستگی دارد.

معرفی مهم‌ترین بنادر دریایی و تجاری چین

در زیر به معرفی مهم‌ترین بندرهای تجاری چین می‌پردازیم:

بندر تیانجین

نزدیک‌ترین بندر به شهر مرکزی پکن، تیانجین است. این بندر از جمله مهم‌ترین بنادر تجارت بین ایران و چین بوده و به دریای بوهان مرتبط است. این بندر پل ارتباطی بزرگ بین شمال و جنوب کشور چین محسوب می‌شود و سهم بسزایی در جابجایی محصولات تجاری دارد.

بندر شانگهای

بندر شانگهای نه‌تنها یکی از مهم‌ترین بنادر چین، بلکه یکی از اصلی‌ترین بندرهای تجاری در جهان به شمار می‌رود. این بندر شلوغ، در نقطه جغرافیایی خاصی قرار گرفته که باعث می‌شود شرایط مناسبی برای ورود و خروج کشتی‌های باربری بزرگ داشته باشد.

بندر ‌هنگ‌کنگ

بندر هنگ‌کنگ یکی از پورت‌های کوچک چین محسوب می‌شود اما با این وجود، از جمله شلوغ‌ترین بندرهای این کشور است. این بندر پرتراکم و مهم یکی از اصلی‌ترین دروازه‌های تجارت چین با بازار کشورهای آسیایی به شمار می‌رود. بندر هنگ‌کنگ در جنوب چین واقع شده و یکی از نقاط استراتژیک و کلیدی برای واردات و صادرات است.

بندر تاکینگ

تاکینگ یکی دیگر از بندرهای نزدیک شهر شانگهای است که نقش استراتژیکی در تجارت بین‌المللی چین دارد. موقعیت جغرافیایی استثنایی این بندر باعث شده تا حمل و نقل دریایی از آن بسیار آسان باشد.

تاکینگ همچنین به خلیج هانگژو در شرق چین نزدیک بوده و راه ارتباطی مناسبی با کانال‌های حمل و نقل بین‌المللی آبی دارد. علاوه بر این ظرفیت جابجایی و وسعت این بندر نیز بسیار زیاد است.

بندر دالیان

دالیان بزرگ‌ترین بندر چین در نواحی شمال و شمال شرقی است. این بندر یکی از اصلی‌ترین راه‌های تجارت از طریق اقیانوس آرام به شمار می‌رود. دالیان به صورت شبانه‌روزی فعالیت می‌کند و ظرفیت پذیرش بار بسیار زیادی دارد. سهم زیادی از واردات چین از این بندر صورت می‌گیرد.

بندر چینگدائو

چینگدائو یکی از کلیدی‌ترین بنادر چین محسوب می‌شود که نقش مهمی در توسعه اقتصادی این کشور ایفا می‌کند. اساساً یکی از دلایلی که چین توانسته به چنین قدرت بزرگی در جهان تبدیل شود، وجود همین بندر است. چینگدائو در خلیج جایژو قرار گرفته و دسترسی بسیار مناسبی به مسیرهای تجارت آبی دارد. بیشتر سهم حمل و نقل سنگ‌های معدنی و غلات در چین از این بندر صورت می‌گیرد.

نزدیک‌ترین بندر چین به ایران کدام است؟

00

از میان تمام بندرهایی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم، بندر گوانجو کمترین فاصله را با بنادر جنوبی ایران دارد. این بندر بسیار شلوغ و پرتراکم چینی در نواحی جنوبی این کشور واقع شده و درست در نزدیکی مرز هنگ‌کنگ است. علاوه بر ایران، بسیاری از کشورهای دیگر نیز از طریق این بندر با چین مراودات تجاری دارند.

این بندر منحصربه‌فرد در واقع پل ارتباطی چین با بازار کشورهای اروپایی، آسیایی و خاورمیانه بوده و از این حیث اهمیت بسیار زیادی برای دولت دارد. اساساً یکی از مشکلات هنگ‌کنگ و چین بر سر مسئله استقلال، همین بندر است؛ زیرا به قدری از نظر اقتصادی مهم تلقی می‌شود که چین هرگز مایل به از دست دادن آن نیست.

بندر گوانجو همچنین یکی از بزرگ‌ترین بنادر جهان است که ظرفیت بالایی برای پذیرش تعداد زیادی از کشتی‌های تجاری بزرگ دارد. این مسئله باعث شده تا حجم تجهیز و پیاده‌سازی بار در این بندر بسیار بالا باشد. ترمینال‌ها و انبارهای بندر گوانجو همچنین به جدیدترین تکنولوژی‌های روز دنیا مجهز هستند که سرعت جابجایی بارهای مختلف را افزایش داده و با اتوماسیون نیمی از فرآیندها، امنیت بارگیری کالاها را بالا برده‌اند.

کوتاه بودن فاصله، سرعت بارگیری و تخلیه، ظرفیت بالا برای پذیرش کشتی و آسان بودن فرآیندهای گمرکی باعث شده تا بارهای ترخیصی از بندر گوانجو در سریع‌ترین زمان ممکن به ایران برسند.

سخن آخر

چین به عنوان یکی از بزرگ‌ترین قدرت‌های اقتصادی جهان، سهم بسیار زیادی از تجارت جهانی را به خود اختصاص داده است. شاهرگ‌‌های حیاتی این کشور بندرهای آن هستند. در این مطلب سعی کردیم بهترین بنادر این کشور را به شما معرفی کرده و نزدیک‌ترین بندر چین به ایران را معرفی نماییم.

 

 

 

ارسال نظر: