انواع کنترل ولو

کدخبر: 2373380

کنترل ولو یا شیر کنترل یکی از تجهیزات ابزار دقیقی است که با استفاده از آن می توان فشار یا جریان مایعات، گاز، روغن و بخار را کنترل کرد. کنترل ولو یک نقش حیاتی را در صنعت و اتوماسیون صنعتی ایفا می کند و کاربردهای فراوانی دارد. این ابزار به مکانیزم محرکه متصل است و مکانیزم محرکه با دریافت سیگنال از سیستم کنترل، عنصر کنترل کننده سیال را تغییر می دهد.

کنترل ولو یک شیر اتوماتیک است و عملگر آن در یکی از سه نوع هیدورلیک، الکتریک، پنوماتیک ساخته می شود. عملگر پنوماتیکی در نوع دیافراگمی و پیستونی تولید می شود. شیر کنترل حتما باید اتوماتیک باشد زیرا اگر با دست باز و بسته شود، نام این شیر یک نام اشتباه است. کنترل ولو می تواند طبق دستورالعمل میزان فشار را برای لوله تعیین کند و به کنترل اختلاف فشار تعریف شده و به جریان عبوری بپردازد. دریچه کنترل ولو متناسب با اختلاف ذکر شده بازتر و یا بسته تر می شود تا اختلاف فشار صفر شود و فشار تعیین شده و فشار عبوری با یکدیگر یکسان باشد.

تبلیغ4

 

انواع کنترل ولو

کنترل ولو طبقه بندی های مختلفی از جمله نوع حرکت، نوع جنس بدنه، نوع سیال و غیره دارد.

کنترل ولوها را می توان از لحاظ نوع بدنه به سه دسته کنترل ولو سه راهه، کنترل ولو سینگل سیت و کنترل ولو دبل سیت تقسیم بندی کرد. ظرفیت کنترل ولوهای دبل سیت بیشتر از کنترل ولوهای تک سیت است.

از لحاظ نوع حرکت، کنترل ولو به دو نوع تقسیم می شود. 1) کنترل ولو با حرکت خطی 2) کنترل ولو با حرکت دورانی.

نحوه عملکرد هردو یکسان است و تنها ساختمان درونی آن ها متفاوت است. بنابراین نمی توان آن ها را با مشاهده ظاهر تشخیص داد.

در کنترل ولو خطی، حرکت ساقه به سمت پایین و بالا است. گیت ولو، شیر کروی و شیر دوازه ای نمونه ای از کنترل ولوهای خطی هستند. کنترل ولو خطی مسیر پر پیچ و خمی دارد و برای فشارهای بالا و دبی های پایین مناسب است. بیشتر کنترل ولوهای خطی به صورت فلنجی یا رزوه ای تولید می شوند.

کنترل ولو چرخشی یا دورانی در بیشتر موارد، با چرخش 90 درجه ای کنترل ولو، حالت باز به بسته تبدیل می شود. ولوهای پروانه ای، ولوهای توپی و ولوهای سماری را می توان در این طبقه بندی قرار داد. ظرفیت کنترل ولو چرخشی بیشتر از کنترل ولو خطی است. همچنین خوردگی و سایش کنترل ولو چرخشی کمتر از سایر کنترل ولوها است. کنترل ولو چرخشی می تواند یک گزینه مناسب برای سیالاتی که گل و لای دارند محسوب گردد. این نوع کنترل ولو را می توان بدون فلنج نیز طراحی کرد.

کنترل ولو ها را می توان در دسته های بسیاری جای داد. با توجه به تعداد خروجی ها و ورودی ها به دو دسته دو راهه و سه راهه تقسیم بندی می شود.

همچنین کنترل ولو ها را می توان نسبت به میزان نشتی و توان آب بندی آن ها در هنگام بسته بودن کامل نیز دسته بندی کرد. برای مثال کنترل ولو های دابل سیت برای کاربردهای صنعتی مناسب نیستند. زیرا میزان نشتی آن ها پنج دهم حداکثر ظرفیت است. اگر به کنترل ولویی نیاز دارید که نشتی نداشته باشد و دقیقا آب بندی شده باشد، باید از کنترل ولو سینگل سیت استفاده کنید. زیرا میزان نشتی کنترل ولو سینگل سیت یک دهم درصد حداکثر ظرفیت است. از استانداردهای مختلفی برای تعیین میزان شیرها استفاده می شود.

کاربرد کنترل ولو در صنعت:

کنترل ولو ها در صنایع مختلفی مانند مواد شیمایی، صنایع غذایی، مواد دارویی، پالایشگاه ها، نیروگاه های برق و تولید کاغذ کاربرد دارد. با استفاده از کنترل ولو می توان عمل های مختلفی از جمله راه اندازی، هدایت جریان سیالات، توقف، کاهش و تنظیم نرخ جریان، تنظیم و کاهش فشار و جلوگیری از برگشت جریان را انجام داد.

کنترل ولو یک عنصر نهایی در اتوماسیون صنعتی به شمار می آید که کیفیت کنترل سیستم را افزایش و هزینه های عملیاتی را کاهش می دهد. در نهایت منجر به بهبود یافتن کارایی اتوماسیون می شود. زمانی که در یک فرآیند صنعتی لوپ های کنترل زیادی در حد صد عدد وجود دارد، اهمیت کنترل ولو نمایان می شود.

از کنترل ولو با اهداف متفاوتی استفاده می شود و یک نقش مهم در سیستم های کنترل صعنتی ایفا می کند. کنترل ولو طبق سینگال های کنترل کننده، مقدار سیال عبوری را تغییر می دهد و سرعت مواد شیمیایی، مایعات، بخار یا گازها را کنترل می کند. با تغییر سرعت عبور مواد به وسیله کنترل ولو، می توان دما یا فشار را کنترل کرد.

شرکت ای شاپ صنعت در زمینه تامین تجهیزات ابزار دقیق، طراحی و مشاوره پروژه های نفت و گاز و پتروشیمی و سایر صنایع کشور فعالیت گسترده دارد. برای خرید کنترل ولو و یا هر ابزار دقیق دیگر می توانید از طریق کارشناسان مجرب با شماره تلفن های 88746663-021 و 88746664-021 تماس بگیرید.

ارسال نظر: