آشنایی با اندیکاتور ایچیموکو و کاربرد آن در تحلیل تکنیکال

کدخبر: 2374761

ایچیموکو یک ابزار جامع تحلیل تکنیکال است که به عقیده بسیاری از تحلیلگران می‌تواند به تنهایی نیازهای معامله‌گران را برطرف کند.

 

برای داشتن یک سرمایه‌گذاری موفق، در گام اول باید بازدهی بازارهای مختلف را باهم مقایسه کرد تا بتوان بهترین انتخاب ممکن را داشت. در طی ۵ سال منتهی به تاریخ نگارش این مطلب، «بورس» با بازدهی حدوداً ۱۴۵۰ درصدی، بهترین عملکرد را در مقایسه با سایر بازارها داشته است. در طی همین مدت، طلا با بازدهی ۸۳۳ درصد، مسکن با ۶۵۱ درصد، دلار با ۵۷۴ درصد و سپرده‌های بانکی با ۹۲ درصد، در رتبه های بعدی قرار دارند.

 

افرادی که تمایل به سرمایه‌گذاری در بورس دارند، باید توجه داشته باشند که رمز موفقیت در بورس، شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در زمان درست است. البته این کار آن گونه که به نظر می‌رسد، ساده نیست؛ چرا که باید دانش تحلیل بازار را کسب کرد و سپس نمادهای مختلف را دائما زیر نظر داشت.

 

تاکنون روش‌های مختلفی مانند «تحلیل تکنیکال»، «تحلیل بنیادی» و «تابلوخوانی» برای تحلیل بازار معرفی شده‌اند که هر یک مزایا و معایبی دارند. در ادامه این مطلب پس از ارائه توضیحات در خصوص تحلیل تکنیکال، به بررسی «اندیکاتور ایچیموکو» که یکی از ابزارهای جامع و کاربردی تحلیل تکنیکال است، پرداخته می‌شود.

 

 

تحلیل تکنیکال چیست؟

تحلیل تکنیکال یکی از انواع روش های تحلیل بازار است که با استفاده از نمودارهای قیمتی، وضعیت آینده یک دارایی را پیش‌بینی می‌کند. برای آن که بتوان وضعیت نمودار قیمت یک دارایی را به درستی تحلیل کرد، در طی سالیان گذشته تکنیک‌ها و ابزارهای گوناگونی از جمله «الگوهای قیمتی بازگشتی و ادامه دهنده»، «اندیکاتورها و اسیلاتورها» و... معرفی شده است.

 

منظور از اندیکاتور چیست؟

واژه «اندیکاتور»، به معنای «شاخص» یا «نشانگر» است. اندیکاتورها در واقع ابزارهایی هستند که با اعمال روابط ریاضی مشخص روی قیمت سهم، حجم معاملات یا هر دو، به سرمایه‌گذاران در معاملات کمک می‌کنند. از اندیکاتورها برای هشدار، پیش بینی و تایید تحلیل استفاده می‌شود. آشنایی با اندیکاتورهای مختلف به تحلیل‌گران کمک می‌کند تا سرعت و دقت تحلیل‌های خود را افزایش دهند.

 

اندیکاتور ایچیموکو

اندیکاتور ایچیموکو یا نمودار ابری ایچیموکو (Ichimoku Cloud Chart) یک ابزار تحلیل تکنیکال جامع است که از اجزای مختلفی تشکیل شده و هدف آن فراهم آوردن یک نمای سریع از قدرت، تمایل و اندازه حرکت روند، در یک نگاه است. اندیکاتور ایچیموکو در دهه ۱۹۳۰ میلادی توسط یک روزنامه‌نگار ژاپنی به نام هوسودا گوئیچی (Hosoda Goichi) معرفی شد. او ۳۰ سال از عمر خود را برای بهبود این سیستم صرف کرد و بعد از اطمینان یافتن از نتیجه کار، آن را در دهه ۱۹۶۰ میلادی در اختیار عموم گذاشت که بعدها توسط معامله‌گران غربی توسعه پیدا کرد.

 

اجزای اندیکاتور ایچیموکو

اندیکاتور ایچیموکو از ۵ جزء با نام‌های «تنکانسن»، «کیجونسن»، «چیکو اسپن»، «سنکو اِی» و «سنکو بی» تشکیل شده است. بهتر است برای آشنایی بیشتر با هر یک از اجزای اندیکاتور ایچیموکو، ابتدا مقاله آشنایی با اجزای اندیکاتور ایچیموکو مطالعه شده تا در ادامه این مطلب نقطه مبهمی وجود نداشته باشد.

 

اندیکاتور ایچیموکو چه کاربردهایی دارد؟

به کمک اندیکاتور ایچیموکو می‌توان نقاط و محدوده‌های حمایت و مقاومت را شناسایی کرد. همچنین این اندیکاتور سیگنال‌هایی برای خرید و فروش دارایی ارائه می‌کند. در ادامه به صورت خلاصه به توضیح این موارد پرداخته می‌شود.

 

تعیین حمایت و مقاومت در ایچیموکو

منظور از حمایت یا مقاومت، سطوحی است که برای خریداران یا فروشندگان از جذابیت خاصی برخوردار بوده و با رسیدن قیمت به این سطح، افزایش تقاضا رخ می‌دهد، که این افزایش تقاضا یا عرضه موجب افزایش کاهشی یا قیمت‌ها می‌شود.

 

برخی از اجزای اندیکاتور ایچیموکو می‌توانند در تعیین نقاط حمایتی یا مقاومتی یک سهم کمک‌کننده باشند. به‌عنوان مثال اگر قیمت زیر خطوط کیجونسن و تنکانسن باشد، می‌توان آن‌ها را به عنوان مقاومت و اگر قیمت بالای این خطوط باشد به عنوان حمایت در نظر گرفت. همچنین افقی شدن سنکو B را نیز می‌توان به عنوان حمایت یا مقاومت به حساب آورد. در مقاله تحلیل تکنیکال به کمک ایچیموکو، کاربرد ایچیموکو در تعیین خطوط حمایت و مقاومت به صورت کامل توضیح داده شده است.

 

ارائه سیگنال خرید و فروش

شناسایی به موقع نقاط مناسب برای ورود به یک سهم یا خروج از آن، یکی از چالش‌های اصلی معامله‌گران در بازار سرمایه است. ایچیموکو به عنوان یک اندیکاتور جامع، در این موارد نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. عبور تنکانسن از کیجونسن، عبور سنکوها از یک‌دیگر و عبور چیکو اسپن از نمودار قیمتی، از جمله مواردی است که می‌توان با بررسی و تحلیل آن‌ها به سیگنال‌هایی برای خرید و فروش دست یافت. با مطالعه مقاله شناسایی سیگنال خرید و فروش به کمک اندیکاتور ایچیموکو می‌توان اطلاعات بیشتری درباره چگونگی تعیین سیگنال خرید و فروش با استفاده از اندیکاتور ایچیموکو کسب کرد.

 

شما می‌توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره انواع روش‌های تحلیل به سامانه آموزش کارگزاری مفید مراجعه کنید. در این سامانه بیش از ۹۰۰ مطلب در سه سطح «مبتدی»، «نیمه حرفه‌ای» و «حرفه‌ای» به همراه دوره‌های مختلف آموزشی ارائه شده است. به علاوه روزانه چندین کلاس آموزش بورس به صورت رایگان و غیر حضوری برگزاری می‌شود که می‌توانید از آن‌ها بهره‌مند شوید.

 

ارسال نظر: