تاثیر وارنیش فلوراید بر دندان پوسیده

کدخبر: 2375159

فلوراید یک ماده معدنی مهم و  موثر در سلامتی دندان ها می باشد.  فلوراید به دو صورت خوراکی و موضعی استفاده می شود. بسیاری از دندانپزشکان برای پیشگیری از بروز پوسیدگی دندان استفاده از این ماده طبیعی را توصیه می کنند. این ماده مفید در آب معدنی، نمک های غنی شده،  انواع گوشت قرمز، مرغ، ماهی، تخم مرغ و چای وجود دارد. استفاده از فلوراید موجب می شود تا در برخی مواقع دندان آسیب دیده، ترمیم شود.

images

پوسیدگی دندان یکی از مشکلات شایع در تمام دنیا می باشد. اکثر افراد بزرگسال از این بیماری رنج می برند. همچنین حدود 60 تا 90 درصد کودکان هم درگیر این بیماری هستند. هزینه درمان پوسیدگی دندان در مراحل اولیه خیلی کمتر از زمان پیشرفت پوسیدگی می باشد.  درمان پوسیدگی دندان سطحی خیلی راحت انجام می شود اما زمانی که پوسیدگی موجب از بین رفتن پالپ دندان شود، باید درمان ریشه دندان یا عصب کشی انجام شود که هزینه بیشتری دارد و مشکلات بیشتری را به همراه دارد.

یکی از روش های پیشگیری از بروز پوسیدگی دندان  فلوراید تراپی در کودکان است. فلوراید در بخش مینای دندان های دائمی کودکان باقی می ماند و موجب می شود تا دندان ها در مقابل عوامل باکتریایی و اسیدهای مواد خوراکی مقاوم شوند.  استفاده از آدامس ها، خمیر دندان ها و دهان شویه های حاوی فلوراید، می تواند به تقویت دندان ها کمک کند. این ماده معدنی مفید با قرار گرفتن در ساختار مینای دندان، موجب استحکام دندان در زمان شکل گیری می شود.

در برخی نواحی فلوراید را به آب آشامیدنی اضافه می کنند. اگر میزان فلوراید آب آشامیدنی منطقه زندگی شما بیشتر از 6/0 درصد PPM باشد، دیگر نیازی به مصرف خوراکی این ماده  نیست. PPM واحد سنجش میزان فلوراید یک قسمت در میلیون می باشد.  هزینه اضافه کردن این ماده  به آب آشامیدنی بالا می باشد. به همین دلیل این ماده مهم را به نمک یددار اضافه می کنند. این روش غنی سازی نمک موجب پیشگیری از پوسیدگی دندان تا میزان 40 تا 70 درصد می شود.

 

روش های تاثیر گذاری فلوراید بر روی دندان ها

  1. فلوراید در اثر تماس با مینا و عاج دندان  با فسفر و کلسیم موجود در ترکیب آنها،  تشکیل فلوروآپاتیت را می دهد. این ترکیب نسبت به هیدروکسی آپاتیت که یک ماده کریستالی در ترکیب مینای دندان است، بسیار مقاوم تر نسبت به پوسیدگی می باشد.
  2. فلوراید موجب پیشگیری از بروز پوسیدگی دندان می شود. این ماده با ترمیم پوسیدگی دندان در مراحل اولیه کمک می کند تا پوسیدگی دندان پیشروی نکند.
  3. این ترکیب موجب کاهش اثر تخریبی باکتری های موجود در دهان بر روی دندان ها می شود. این ماده مهم با دخالت در تشکیل و عملکرد میکروارگانیسم ها، باعث پیشگیری از تخریب دندان می شود.

 

فواید استفاده از فلوراید

  1. موثر در سفید شدن دندان ها
  2. افزایش مقاومت مینای دندان
  3. پیشگیری از پوسیدگی دندان در مقابل اسیدها
  4. افزایش سرعت ساخت مواد معدنی در مینای دندان
  5. کاهش اثر تخریبی باکتری ها بر دندان

 

در چه صورتی فلوراید تاثیر منفی بر دندان می گذارد؟

  • یک ماده سمی است و نباید با آن تماس مستقیم داشت. در ترکیب خمیر دندان دارای فلوراید از ترکیب فلوئور با کلسیم یا سدیم استفاده می شود. اگر بیش از اندازه از محصولات دارای فلوئور استفاده شود، بر روی سطح دندان ها لکه هایی زرد یا قهوه ای رنگ ایجاد می شود.  مصرف بیش از اندازه از این ماده، موجب ایجاد عفونت پیشرفته لثه یا پریودنتیت می شود. در برخی مواقع مصرف زیاد فلوئور موجب آسیب های کلیوی می شود.

مصرف چای و تاثیر آن بر سلامتی دندان

 چای یک نوشیدنی مورد علاقه اکثر مردم می باشد که دارای فلوراید است. یک استکان چای حدود 1 تا 3 میلی گرم فلوراید دارد. در نواحی که آب آشامیدنی دارای این ماده معدنی می باشد، باید به وسیله جوشاندن و دم کردن چای در قوری استیل میزان این ماده را کم کرد.

images

تاثیر فلوراید بر دندان های پوسیده

دندانپزشکان برای کسانی که در معرض پوسیدگی دندان قرار دارند، محصولات دارای فلوراید مانند خمیر دندان، دهان شویه و مکمل های دارای این ماده معدنی را تجویز می کنند. کسانی که تعداد زیادی دندان پوسیده و یا دندان پر کرده دارند، باید برای توقف پوسیدگی دندان و تقویت دندان ها از این محصولات استفاده کنند.

استفاده از دهان شویه های حاوی فلوراید برای همه افراد مناسب نیست. با تشخیص دندانپزشک اجازه استفاده از دهان شویه صادر می شود. استفاده از دهان شویه در سنین قبل از دبستان تجویز نمی شود زیرا کودکان نمی توانند،  تمام محلول دهان شویه را از دهان خارج کنند و مقداری از دهان شویه بلعیده می شود. به همین دلیل احتمال ایجاد مشکل فلوروزیس در این کودکان افزایش می یابد.

تاثیر مثبت استفاده از دهانشویه در رده سنی 10 تا 12 سال بسیار زیاد است.  در این رده سنی در دهان کودکان دندان های شیری و دائمی وجود دارد، استفاده از این ماده معدنی، تاثیرات خوبی در جلوگیری از پوسیدگی دندان می گذارد. دندان های کودکان در سنین 6 تا 13 سالگی شرایط خاصی دارند و محصولات حاوی این ماده معدنی مهم می تواند بیشترین تاثیر را بر سلامتی دندان ها بگذارد. در بزرگسالان استفاده از این محصولات می تواند، در پوسیدگی های قسمت طوق دندان یا حاشیه تماس دندان با لثه موثر می باشد.

طریقه استفاده از دهان شویه  فلوراید

استفاده از دهان شویه حاوی فلوراید به صورت هفتگی و یا روزانه می تواند تا میزان 60 درصد موجب کاهش پوسیدگی دندان شود. استفاده از دهان شویه روزانه باید با غلظت 5/0 درصد باشد. دهان شویه هفتگی هم با غلظت 0/2 درصد مناسب است. در هنگام استفاده از دهان شویه مقدار 5 میلی لیتر از محلول را برای مدت زمان 1 دقیقه در دهان خود بچرخانید و بعد بیرون بریزید. حتما قبل از استفاده از دهانشویه، دندان های خود را با مسواک و خمیر دندان تمیز بشویید. استفاده از نخ دندان هم فراموش نشود. حدود نیم ساعت بعد از استفاده از دهان شویه، نباید چیزی نخورید حتی دهان خود را نشویید تا اثر فلوراید بیشتر باشد. بهترین زمان برای تاثیر بیشتر این ماده معدنی جهت جلوگیری از پوسیدگی دندان، شب قبل از خواب می باشد.

بهتر است کودکان تحت نظر والدین از دهان شویه استفاده کنند تا چیزی از محلول را قورت ندهند.

images

 

کلام آخر

اگر تصور میکنید فلوراید به طرز معجزه آسایی دندان پوسیده شما را ترمیم میکند، باید بگوییم که اشتباه میکنید. تاثیر اصلی فلوراید در پیشگیری از پوسیدگی و البته کمک به ترمیم دندان در مراحل اولیه پوسیدگی است که شاید برای شما قابل تشخیص نباشد.

 فلوراید تراپی یکی از اقدامات تاثیرگذار در پیشگیری از پوسیدگی دندان کودکان در کنار اقدامات دیگر مانند فیشورسیلانت است. برای اطلاعات بیشتر میتوانید به سایت کلینیک دندانپزشکی تخصصی دکتر طبرسی مراجعه کنید.

 

 

 

ارسال نظر: