از ایران چه سوغاتی ببریم؟ بهترین صنایع دستی ایران

کدخبر: 2375180

تاریخ بیش از 2500 ساله ایران و تعدد امپراطوری‌ها باعث شده است که ایران مجموعه‌ای از گنجینه‌های معماری جهان را داشته باشد. هر ساله هزاران نفر برای دیدن این آثار باستانی به ایران سفر می‌کنند. آن‌ها هنگام بازگشت از این سفر، صنایع دستی یا خوراکی‌های خوشمزه را به عنوان سوغات ایران برای دوستان و آشنایان خود می‌برند. صنایع دستی ایران بسیار متنوع است و هر شهری با توجه به پیشینی که دارد محصولات مختص به خود را دارد که نمایانگر فرهنگ آن منطقه است. ما در این مقاله قصد داریم به معرفی بهترین سوغاتی‌های ایران بپردازیم و صنایع دستی معروف مناطق مختلف را معرفی کنیم.

خرید صنایع دستی همیشه یکی از دغدغه‌های ما در زمان مسافرت می‌باشد. زیرا باید سوغاتی بخریم که بتواند به خوبی تجلی تاریخ شهری باشد که به آنجا مسافرت کردیم. به خاطر فرهنگ غنی ایران، تنوع زیادی در محصولات صنایع دستی ایران وجود دارد، و خرید یک هدیه و سوغاتی برای دوستان مشکل است. بنابراین ما در این مقاله قصد داریم صنایع دستی شهرهای مختلف ایران که مناسب هدیه هستند را به شما عزیزان معرفی کنیم.

پارچه ترمه

پارچه ترمه دیگر سوغات ایران است که با استفاده از کرک و ابریشم طبیعی بافته می‌شود به همین دلیل این پارچه‌ها بسیار لطیف هستند. ترمه سوغات یزد است و نساجان این شهر ترمه‌های در رنگ‌های مختلفی می‌بافند.

ترمه‌ها یزد دارای طرح‌های متنوع و زیبای هستند که نظر هر ببینده‌ای را به خود جلب می‌کند. از این پارچه برای دوخت صنایع دستی مانند: رومیزی، پتو کرسی، کیف، کفش، دستبند، پشتی و مانتو استفاده می‌شود.

فرش دستبافت

شناخته شده‌ترین سوغات ایران در جهان فرش دستبافت است. قدمت فرش بافی در ایران به 2500 سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد. اما در زمان شاه عباس صفوی بود که این هنر به اوج خود رسید. شاه عباس دستور داد در شهرهای مختلف مراکز قالی بافی دایر شود و هر شهر با توجه به پیشین تاریخی خود فرش‌های با طرح‌های مختلف ببافد. به همین دلیل فرش‌های دستبافت ایرانی طرح‌های مختلفی دارند که هر طرح نماد یک موضوع خاص است. 

از محبوب‌ترین طرح‌های فرش ایرانی می‌توان به طرح‌های آثار باستانی و ابنیه اسلامی، شاه عباسی، اسلیمی، افشان، بته جقه، بندی یا واگیره‌ای، درختی، ترکمن یا بخارا، شکارگاهی، خشتی، و ایلی اشاره کرد. فرش‌های دستبافت ایرانی در سایزهای مختلف بافته می‌شوند و یکی سوغاتی عالی است که شما می‌توانید آن را برای دوستان خود که در خارج از کشور زندگی می‌کنند، ببرید.

پشتی شاه‌نشین 

ست شاه‌ نشین در سه مجموعۀ 5، 7 و 9 تکه به بازار عرضه می‌­شود.

هر ست شاه‌نشین شامل موارد زیر است که بسته به تعداد ست، تعداد هرکدام از موارد زیر، متغیر است:

  • تشکچه بعنوان نشیمن
  • پشتی (به شکل مربع یا مستطیل)
  • بالشِ گردِ سنتی (که بعنوان پشتی هم مورد استفاده قرار می­‌گیرد)
  • پشتیِ مثلثی بعنوان تکیه‌گاه دست

جنس پارچه پشتی شاه‌نشین چیست؟

برای بافت پارچه شاه‌نشین، الیاف مختلفی مورد استفاده قرار می­‌گیرند. این الیاف با توجه به کیفیت، جنس آن‌ها و درجه مرغوبیتشان، علاوه بر اینکه در کیفیت نهایی پارچه موثرند، دارای قیمت­‌های متفاوتی نیز هستند.

علاوه بر نوع نخ، تراکم بافت پارچه نیز در کیفیت نهایی محصول اثر مستقیم دارد. پارچه‌های شاه‌نشین دارای تراکم­‌های 130،150، 180 و 210 هستند.

الیاف بکار رفته در بافت و دوخت این محصول عبارتند از:

  • پلی‌استر
  • لمه
  • ابریشم
  • آب طلا
  • مخمل
  • ترمه
  • ترکیبی از دو یا سه نوع نخ

ظروف سفالی

سفال یکی از قدیمی‌ترین هنرهای دستی جهان است. در گذشته انسان‌ها با استفاده از گل خاک رس برای خود ظروف مختلف می‌ساختند. با پیشرفت تکنولوژی دیگر از این هنر دستی برای ساخت ظروف استفاده نمی‌گردید ولی همچنان ظروف سفالی به خاطر زیبایی که داشتند توسط سفالگران ساخته می‌شوند.

ظروف سفالی یک اکسسوری زیبا برای تزیین منازل است که به خاطر قیمت مناسبی که دارند یک سوغاتی عالی است. ظروف سفالی با طرح‌های مختلف سوغات یزد و اصفهان هستند. بنابراین اگر به این دو شهر سفر کردید حتما یک ظرف سفالی به عنوان سوغات ایران خریداری کنید.

ظروف خاتم کاری

خاتم کاری یکی از هنرهای دستی ایران است که قدمت آن به حدود هزار سال پیش برمی‌گردد. هنر خاتم کاری در زمان صفویه در شهر اصفهان بسیار رواج داشت و آثار زیادی نیز از آن زمان به جای مانده است.

در خاتم کاری با استفاده از چوب‌های با سایز یکسان و رنگ‌های مختلف ظروف مختلف تزیین می‌شوند. جعبه‌های هدیه خاتم کاری شده یکی از بهترین و زیباترین صنایع دستی ایرانی است که می‌توان آن را برای دوستان خود سوغات ببرید. البته بر روی ظروف پذیرایی، گلدان، قندان و غیره نیز خاتم کاری‌های زیبای انجام می‌شود.

ظروف میناکاری

بر روی ظروف مسی یا سفال با استفاده از رنگ‌های خاص و اصیل ایرانی طرح‌های زیبای کشیده می‌شود، که به این کار میناکاری گفته می‌شود. ظروف میناکاری یکی از بهترین سوغات صنایع دستی ایران از نگاه گردشگران است. دلیل این امر هم زیبایی و هم قیمت مناسب این ظروف است. 

میناکاری هنر پنج هزار ساله ایرانی که منشا آن شهر اصفهان است. بر روی ظروف میناکاری طرح‌های اسلیمی، ختایی، آیات قران، دعاها و شعرهای فارسی به صورت دستی کشیده می‌شود. طرح‌ها از پیش آماده شده را هنرمندان میناکار با استفاده از رنگ‌های آبی، فیروزه‌ای، شکلاتی و سبز بر روی لعاب سفید می‌کشند.

ظروف فیروزه ‌کوبی

فیروزه یکی از سنگ‌های زیبا ایران است که برای تزیین گردنبند، گوشواره و دستبند و صنایع دستی استفاده می‌شود. البته در سالیان گذشته از فیروزه برای تزیین ظروف مسی نیز استفاده می‌گردد که به آن فیروزه کوبی می‌گویند. در فیروزه کوبی، فیروزه‌های کوچک و شکسته را با استفاده از چسب روی ظروف مسی می‌چسبانند و طرح زیبا و چشم نواز ایجاد می‌کنند. در حال حاضر فیروزه کوبی در شهرهای اصفهان و نیشابور رواج دارد.

آجیل و ادویه‌جات

بسیاری از گردشگران که به ایران سفر می‌کنند یکی از سوغاتی‌های که از ایران با خود می‌برند آجیل است. یکی از آجیل‌های شناخته شده ایران در جهان پسته است. این آجیل ایرانی که ارزش غذایی بالایی دارد یکی از خوشمزه‌ترین و بهترین خشکبارهای جهان است که طرفداران بسیاری در سراسر جهان دارد.

زعفران که از آن به عنوان طلای سرخ یاد می‌شود، دیگر سوغات ایران که طرفداران خاص خودش را در جهان دارد. بهترین زعفران جهان در شهر قائن خراسان جنوبی کشت می‌شود که هم خوش رنگ و هم عطر بسیار عالی دارد.

سخن آخر

سفر کردن به نقاط مختلف جهان یک کار لذت بخش است. ما در سفر با گرفتن عکس‌های مختلف و خریدن سوغاتی سعی می‌کنیم لحظات خوبی که داشتیم را ثبت کنیم. همیشه یکی از کارهای سخت در سفرها خرید سوغاتی است، به خصوص در ایران که صنایع دستی های متنوعی وجود دارد. به همین دلیل لازم است که قبل از سفر در مورد خرید سوغاتی برنامه ریزی کنید. ما در این مطلب سعی نمودیم بهترین سوغات ایران را به شما معرفی کنیم که علاوه بر لذت بردن از آثار باستانی و طبیعت بکر ایران یک سوغات زیبا نیز برای یاداوری این روزها برای خودتان بخرید.

 

ارسال نظر: