کاشت دندان طبیعی ( ایمپلنت دندان )

کدخبر: 2375609

کاشت دندان طبیعی، جمله ای که هر بیمار هنگامی که آن را می شنود به یاد روش ایمپلنت دندان می افتد. امروزه هر جایی سخن از دندان طبیعی به میان می آید همه افراد ایمپلنت دندان را در ذهن خود تداعی می کنند زیرا این روش تقریبا دائمی بوده  وعملکرد دندان طبیعی انسان را شبیه سازی می کند.

00
 

ایمپلنت دندان که از آن به عنوان کاشت دندان طبیعی یاد می شود دارای استحکام و مقاومت بسیار بالایی است و همین باعث شده است طول عمر بالایی داشته باشد. ایمپلنت دندان بر خلاف کامپوزیت و لمینت دندان فقط یک درمان زیبایی نیست و در کنار شباهت بسیار بالا به دندان طبیعی ، از تحلیل استخوان و لثه نیز جلوگیری می کند.

علت استحکام و مقاومت ایمپلنت می تواند متریال استفاده شده در آن باشد که در صورت عدم بروز واکنش های آلرژیک معمولا ایمپلنت دندان از جنس تیتانیوم ساخته می شود در غیر این صورت باید از جنس سرامیک ساخته شود. تیتانیوم فلزی است که دارای خاصیت زیست سازگاری با بدن انسان است و از خود واکنش های آلرژیک نشان نمی دهد. طول عمر ایمپلنت دندان حداقل 25 سال است و گاهی دیده شده است در صورتی که از آن به خوبی مراقبت شود تا پایان عمر بیمار برای اون نقش دندان طبیعی را ایفا کرده است. بیش از 95 درصد از کاشت های ایمپلنت دندان با موفقیت روبرو می شود.

آیا ایمپلنت دندان برای همه افراد مناسب است ؟

اغلب بیماران تصور می کنند روش ایمپلنت دندان یک گزینه مناسب برای همه افراد است اما بهتر است بدانید همه افراد نمی توانند گزینه مناسبی برای کاشت ایمپلنت دندان باشند زیرا ایمپلنت دندان یکسری پیش نیاز های سلامتی دارد که در صورت نداشتن آن ها نمی توان یک کاشت موفقیت آمیز را تجربه نمود. برای مثال افرادی که دچار بیماری های کنترل نشده مانند فشار خون، دیابت و بیماری های خود ایمنی هستند بهتر است ابتدا به کنترل بیماری خود بپردازند و سپس اقدام به کاشت ایمپلنت دندان نمایند.

00

 

ایمپلنت دندان چیست ؟

ایمپلنت یا کاشت دندان طبیعی روشی است که در آن باید پایه ایمپلنت به استخوان فک به خوبی جوش خورده تا بتواند عملکرد ریشه دندان را شبیه سازی کند سپس با استفاده از اباتمنت تاج مصنوعی دندان که دائمی است را بر روی ایمپلنت سوار کرد. زمانی که تاج دندان بر روی ایمپلنت سوار می شود باید ایمپلنت به خوبی با استخوان فک جوش خورده باشد زیرا بیمار پس از نصب تاج دندان مواد غذایی را مانند گذشته جویده و در صورتی که ایمپلنت به خوبی با استخوان فک جوش نخورده باشد لق شده و یا گاهی ممکن است دچار شکستگی هم بشود.

از پیش نیاز هایی که باید برای ایمپلنت دندان فراهم شود تا عملیات کاشت با موفقیت روبروشود لیفت سینوس و پیوند استخوان است. ناحیه ای که برای کاشت ایمپلنت دندان انتخاب می شود باید دارای تراکم و کیفیت کافی استخوانی باشد تا ایمپلنت پس زده نشود. در صورتی که ایمپلنت به خوبی با استخوان فک جوش بخورد و از آن به خوبی مراقبت شود مقاومت ایمپلنت دندان نیز بیشتر می شود در نهایت ماندگاری و طول عمر آن افزایش پیدا می کند.

 

00

شباهت و تفاوت های ایمپلنت با دندان طبیعی

اینکه از روش ایمپلنت دندان به عنوان کاشت دندان طبیعی یاد می شود به این علت است که بریج دندان و دندان مصنوعی دارای طول عمرکوتاه تر و همچنین مزیت های بسیار کمتری بودند. همچنین ایمپلنت دندان از معایبی مانند ایجاد مشکلاتی در تکلم، ایجاد مشکلات گوارشی، ایجاد مشکلات جویدن مواد غذایی و آسیب رساندن به دندان های مجاور جلوگیری می کند. بلکه با استفاده از ایمپلنت دندان می توان از تحلیل استخوان فک جلوگیری نمود و سلامت دندان های مجاور را تامین نمود.

تفاوت مقاومت و میزان استحکام ایمپلنت با دندان طبیعی

استحکام و مقاومت ایمپلنت دندان در واقع بعد از گذشت دوره بهبودی 3 الی 6 ماهه تخمین زده می شود. این مدت زمان لازم است تا استخوان فک به صورت کامل با ایمپلنت دندان جوش بخورد. البته که برخی از متخصصان کاشت ایمپلنت بعد از گذشت سه ماه از کاشت ایمپلنت دندان مجوز نصب تاج سرامیکی دندان را می دهند، که پیش از آن از روکش موقت استفاده می کردند. اما بهتر است مدت زمان کامل را منتظر بمانید تا ایمپلنت به خوبی با استخوان فک جوش خورده  و بلوغ کامل استخوانی رخ دهد سپس اقدام به نصب تاج سرامیکی دندان نمود.

بعد از نصب تاج سرامیکی دیگر نگرانی بابت استحکام ایمپلنت دندان نخواهید داشت. فقط باید قبل از انجام ایمپلنت دندان بیماری هایی که تاثیرات منفی بر مقاومت ایمپلنت می گذارند را کنترل و درمان کنید. برای مثال افرادی که دچار دندان قروچه و ساییدن دندان های بر روی یک دیگر هستند باید بدانند این بیماری ها تاثیرات بسیار منفی بر استحکام دندان دارد زیرا ممکن است باعث شکست تاج دندان و همچنین ایمپلنت شود. در صورتی که می خواهید از آسیب های دندان قروچه و ساییدن دندان در امان باشید باید از نایت گارد یا محافظ استفاده نمائید تا در امان باشید.

عوامل موثر بر استحکام و کیفیت ایمپلنت

ایمپلنت دندان از فلزی مانند تیتانیوم است که از با استحکام ترین عناصری است که در حوزه دندان پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد. استحکام ایمپلنت دندان به موارد مختلف دیگری نیز بستگی دارد که عبارتند از:

  1. برند، شرکت سازنده و سیستم ایمپلنت مورد نظر: قطعا ایمپلنت هایی که در شرکت های با تجربه و معتبر ساخته شده اند دارای طول عمر و ماندگاری بالاتری هستند. طبیعی است که نمی توان از شرکت های نو پا و تازه تاسیس انتظار کیفیت فوق العاده بالایی داشت مگر آن که با شرکت های معتبر و قدیمی همکاری داشته باشند.
  2. میزان تراکم و کیفیت استخوان فک در ناحیه کاشت ایمپلنت: میزانمهارتپزشک در کاشت ایمپلنت دندان می تواند تاثیر بسزایی در استحکام ایمپلنت داشته باشند. اما بعد از میزان مهارت پزشک میزان تراکم و کیفیت استخوان فک بیمار می تواند از موارد تعیین کننده میزان استحکام باشد. باید داربست اتسخوانی با سطح ایمپلنت دندان هم جوشی خوبی پیدا کند تا استحکام بالاتری برای ایمپلنت دندان فراهم شود.
  3. مراقبت و رعایت بهداشت دهان و دندان توسط بیمار: همانطور که دندان طبیعی برای حفظ سلامت نیاز به رعایت بهداشت دارد دندان ایمپلنت شده نیز نیاز است با استفاده از نخ دندان کشیدن، استفاده از دهانشویه و مسواک زدن همیشه تمیز بماند. بهتر است هر شش ماه به پزشک معالج خود مراجعه کنید تا با جرمگیری دندان ها از التهابات لثه ای و عفونت دندانی جلوگیری کند.  اگر لثه های شما دچار التهاب شود طبیعی است که استخوان فک و لثه دچار تحلیل شود و درنتیجه ایمپلنت دندان لق شود.
  4. ناحیه وموقعیت مورد نظر برای کاشت ایمپلنت دندان: دندان های مختلف در نواحی مختلف فک دارای استحکام و تراکم استخوانی متفاوت هستند همین باعث می شود ایمپلنت دندان در نواحی مختلف دهان دارای تراکم استخوانی کاملا متفاوت است به همین علت موقعیت ایمپلنت می تواند بر استحکام آن تاثیر گذار باشد.
  5. میزان طول و قطر ایمپلنت دندان و میزان باری که به ایمپلنت وارد خواهد شد می تواند بر استحکام  مقاومت ایمپلنت دندان تاثیر گذار باشد.

 

 

 

 

ارسال نظر: