چگونه شخصیت خود را تغییر دهیم؟

کدخبر: 2375660

اغلب افراد دارای برخی خصوصیات منفی در شخصیت خود هستند که تمایل دارند آن‌ها را تغییر دهند؛ گاهی نیز این خصوصیات منفی به حدی زیاد می‌شود که افراد با خود می‌گوید چگونه شخصیت خود را تغییر دهیم؟ آیا راهی برای تغییر شخصیت وجود دارد؟ در پاسخ به این سؤالات باید گفت که برخی از ابعاد شخصیتی شما به‌اندازه خود شما عمر دارند، اما این بدان معنی نیست که قابل‌تغییر نیستند. با صرف زمان و تمرین و تکرار می‌توانید شخصیت خود را بسازید و تبدیل به فردی شوید که ازنظر خودتان ایده‌آل است.

گام‌هایی برای تغییر شخصیت

برای تغییر شخصیت، اقداماتی ضروری وجود دارند که باید به آن‌ها دقت کنید. لازم است بدانید که این گام‌ها ترتیب خاصی ندارند؛ بلکه باید آن‌ها را به‌طور موازی انجام دهید تا به نتیجه مطلوب برسید.

بنویسید!

قبل از اینکه از خود بپرسید چگونه شخصیت خود را تغییر دهیم؟ باید از خودتان بپرسید که شخصیت ایده‌آلی که می‌خواهید داشته باشید چه ویژگی‌هایی دارد؟ تمام ویژگی‌هایی که مدنظرتان است را بنویسید و در همان زمینه به خودتان امتیاز دهید و ببینید که چند درصد به ایده‌آل خود نزدیک هستید. پس‌ از آن برای هر ویژگی راهکارهایی بنویسید و سعی کنید هر روز در حد توان خود راهکارهایتان را عملی نمایید. پس از گذشت یک بازه زمانی مشخص، مجدداً به ویژگی‌هایی که مشخص کرده بودید امتیاز دهید تا پیشرفت خود را بسنجید. اگر توانستید به ایده‌آل‌هایتان نزدیک شوید، باید با همین روند ادامه دهید؛ اما اگر تغییر چندانی در شما ایجاد نشده است باید با جدیت بیشتری راهکارهای خود را دنبال کنید.

اطرافیان خود را بررسی کنید

نقشی که اطرافیان در زندگی ما دارند و تأثیری که بر روی شرایط زندگی و حتی خلق‌وخوی ما می‌گذارند غیرقابل‌انکار است. تک‌تک اطرافیان خود را بررسی و سعی کنید افرادی که باعث می‌شوند شما از شخصیت ایده‌آل خود فاصله بگیرید را حذف کنید. به‌طور مثال اگر شما مایل هستید که شخصیت خونسردی داشته باشید و در مقابل خود، دوستی دارید که دائماً شما را عصبانی می‌کنید، ارتباط خود را با او کم و یا حتی در صورت امکان ارتباطتان را قطع کنید. با افرادی ارتباط داشته باشید که شخصیتشان نزدیک به ایده‌آل‌های شماست؛ در این صورت زمانی که با او در ارتباط هستید به‌صورت ناخودآگاه از او تأثیر می‌پذیرید و همچنین تلاش خواهید کرد تا مانند او رفتار کنید.

کتاب بخوانید

images_1663866678.jpg

کتاب خواندن بهترین راهی است که با آن می‌توانید شخصیت خود را تغییر دهید. مطالعه کتاب دید شما را نسبت به مسائل گوناگون تغییر می‌دهد و باعث می‌شود که شما با دید وسیع‌تری به یک مسئله نگاه کنید. هر دفعه که کتاب جدیدی می‌خوانید اطلاعات جدیدتری دریافت می‌کنید و می‌توانید دنیا را از دید افراد مختلف مشاهده نمایید. کتاب، نبوغ شما را افزایش داده و به شما قدرت حل مشکلات را می‌دهد. همین امر موجب می‌شود که در برخورد با مشکلات شخصیتی خود بهتر عمل کنید. آموزش تندخوانی به شما کمک می‌کند تا بتوانید در کوتاه‌ترین زمان، بیشترین حجم کتاب را بخوانید و آن را درک کنید. به یاد داشته باشید که هر چه کتاب‌های بیشتری مطالعه کنید، دید بهتر و منطقی‌تری پیدا می‌کنید و شخصیت شما رشد بیشتری می‌کند.

تظاهر و تقلید

قبل از اینکه برایتان سؤال پیش بیاید که با تظاهر و تقلید چگونه شخصیت خود را تغییر دهیم، بهتر است ابتدا بپرسید چگونه رسالت خود را پیدا کنیم؟ یا اینکه از خودتان بپرسید که رسالت من چیست و برای تحقق چه امری به دنیا آمده‌ام؟ همچنین ببینید که می‌خواهید آیندگان، شما را با کدام ویژگی شخصیتی و یا کدام فعالیتتان بشناسند. پس از یافتن پاسخ این سؤالات، تظاهر کنید که آن ویژگی در شما وجود دارد و یا از اشخاصی که آن ویژگی را دارند تقلید کنید. شاید در ابتدا احساس چندان خوشایندی از این کار نداشته باشید و فکر کنید که کاری بیهوده انجام می‌دهید؛ اما به‌مرورزمان این رفتارها در شما نهادینه و تبدیل به عادت شما می‌شوند.

تعیین زمان

برای هر گامی که برمی‌دارید و هر تغییری که مایل هستید در خودتان به وجود آورید، یک بازه زمانی خاص تعیین کنید. تمرینات را به‌گونه‌ای پیش ببرید که در انتهای این بازه زمانی، به آنچه که می‌خواستید رسیده باشید. می‌توانید برای خود تشویق‌هایی در نظر بگیرید تا اراده شما برای ادامه راه تقویت شود. اگرچه تغییر شخصیت، احتیاج به‌صرف زمان زیادی دارد، اما بی‌هدف ادامه دادن باعث می‌شود دیرتر به هدف خود برسید. تمام توان خود را به کار بگیرید تا در زمان مشخص به خواسته خود دست یابید؛ البته توجه داشته باشید که باید تمرینات خودسازی را پس ‌از این بازه زمانی نیز ادامه دهید.

افکار مثبت داشته باشید

images_1663866703.jpg

افکار منفی شما را گرفتار منجلابی می‌کنند که خروج از آن هر لحظه سخت و سخت‌تر می‌شود؛ هر فکر منفی، شما را بیشتر در یک شخصیت منفی غرق می‌کند. اگر تمایل دارید که شخصیت خود را تغییر دهید و به سمت مثبتی پیش بروید، باید فکرهای مثبتی داشته باشید. آیا تابه‌حال در مورد nlp شنیده‌اید؟ آیا می‌دانید nlp چیست؟ به‌طور مختصر ان آل پی روشی است که ناخودآگاه شما را به بهترین شکل برنامه‌ریزی می‌کند تا شما به‌سوی شرایط ایده‌آل خود قدم بردارید. با استفاده از این روش شما هر روز شاهد پیشرفت در ویژگی‌های شخصیتی خود خواهید بود.

به خودتان باور داشته باشید

درنهایت مهم‌ترین پاسخی که می‌توان برای سؤال چگونه شخصیت خود را تغییر دهیم ارائه کرد، این است که باور کنید که هر تغییری برای شما ممکن است. به خودتان اطمینان داشته باشید که از پس تغییرات برمی‌آیید و به خواسته‌های خود می‌رسید. اغلب افراد موفق، به خودشان و توانایی‌هایشان اطمینان دارند و مطمئن هستند که از پس هر تغییر برمی‌آیند. یک انسان موفق، شخصیتی خودساخته دارد و به‌راحتی می‌تواند خصوصیات منفی اخلاقی خود را کنار بگذارد؛ بنابراین باید مانند افراد موفق فکر کنید. مطمئن باشید که می‌توانید تبدیل به بهترین نسخه از خودتان شوید تا واقعاً به آن تبدیل شوید!

 

ارسال نظر: