چرا استفاده از گل و گیاه در پارتیشن اداری و محیط کاری مهم است؟

کدخبر: 2375666

برای شرکت ها و استارت آپ ها، هیچ چیز بهتر از دفتری پر از افراد سختکوش و شاد نیست. یک راه ساده برای حفظ روحیه خوب تمامی کارمندان در دفتر کاری خود، استفاده از گل و گیاه در پارتیشن اداری است. این کار مزایای زیادی دارد؛ گفته می‌شود قرار گرفتن در معرض گل و گیاه می‌تواند اضطراب و منفی گرایی را کاهش داده و حتی حافظه شما را نیز بهبود بخشد. علاوه بر این، به افزایش بهره وری و بهبود خلق و خوی کارمندان نیز کمک می‌کند. در این مقاله به بررسی فواید استفاده از گل و گیاه در پارتیشن اداری و ایده‌هایی برای استفاده از گیاهان در محیط کاری خواهیم پرداخت.

00

زیبا سازی محیط با استفاده از گل و گیاه

یکی از مزایای استفاده از گیاهان در دکوراسیون اداری، زیباسازی محیط است. اگر شما دوست دارید دکوراسیون دفتر خود را به طور مرتب تغییر دهید، استفاده از گل و گیاه در پارتیشن اداری راه فوق العاده‌ای است. این کار روشی مقرون به صرفه برای ایجاد یک تغییر بزرگ و مفید در محل کار است که به کار زیاد یا زمان زیادی نیاز ندارد.

یک دسته گل بزرگ از گل‌های رنگارنگ یا یک گلدان بزرگ پر از برگ‌های سبز، می‌تواند یک اتاق خنثی و بی روح را شاتر نشان دهد. همچنین استفاده از گل و گیاه در پارتیشن اداری می‌تواند منظره‌ای دلپذیر در اتاق جلسات محل کار شما ایجاد کرده و به بهره وری بیشتر در محل کار کمک کند.

00

افزایش بهره وری کارکنان

مطالعات و شواهد علمی ثابت کرده‌اند که گیاهان علاوه بر اینکه ظاهر و بوی شگفت انگیزی دارند، می‌توانند توانایی افراد را برای کار بهتر و مفیدتر افزایش دهد. همچنین مطالعه‌ای که در یک دوره هشت ماهه در آمریکا انجام شد، نشان داد که هم مردان و هم زنان در محیطی که با گیاهان و گل‌های تازه تزئین شده بود عملکرد بهتری داشتند.

همچنین بر اساس تحقیقات دانشگاه اکستر در سال 2014، زمانی که محیط‌های کاری با تعداد انگشت شماری از گیاهان آپارتمانی پر شده باشند، بهره وری کارمندان 15 درصد افزایش می‌یابد.

ارتقای روحیه کارکنان با استفاده از گل و گیاهان

چه کسی بوی گل‌های تازه و رنگ سبز زیبای گیاهان را در صبح‌های کاری دوست ندارد؟ استفاده از گل و گیاه در پارتیشن اداری زیبایی و ظرافت محیط را دوچندان کرده و تضمین می‌کند که لبخند را روی صورت همه بنشاند. همچنین این کار برای جلب توجه تمام افراد، از جمله بازدیدکنندگانی که در جلسات دفتر شما شرکت می‌کنند، عالی است.

00

 

بهبود حافظه و تمرکز

مطالعات مختلف نشان داده‌اند که استفاده از گل و گیاه در پارتیشن اداری می‌تواند حافظه افراد را بهبود بخشیده و باعث شود که کارکنان در محل کار تمرکز بیشتری داشته باشند. همچنین مردم بر این باورند که حضور گل و گیاه در محیط کاری می‌تواند به افراد کمک کند تا حافظه و دامنه توجه آن‌ها تا بیست درصد بهبود یابد.

گیاهان توانایی افراد را برای تمرکز روی کار در حال انجام و تکمیل آن با کیفیت بالاتر افزایش می دهند. از طرف دیگر، بررسی‌ها نشان می‌دهد که تأثیر گل و گیاه در محیط کاری می‌تواند باعث تحریک حس و ذهن افراد شده و شناخت و عملکرد ذهنی را بهبود ببخشد.

کاهش استرس و خستگی کارکنان

مطالعه‌ای در سال 2010 توسط دانشگاه سیدنی انجام شد که کاهش قابل توجه میزان استرس کارمندان را در زمان استفاده از  گل و گیاه در پارتیشن اداری و دکوراسیون محیط اداری نشان داد. نتایج شامل کاهش 37 درصدی تنش و اضطراب، کاهش 58 درصدی افسردگی، کاهش 44 درصدی خشم و خصومت و کاهش 38 درصدی خستگی بود.

از طرفی دیگر، طرفداران روانشناسی رنگ نیز استدلال می‌کنند که رنگ سبز تاثیری آرامش بخش بر ذهن انسان دارد.

00

کاهش میزان غیبت و بیماری کارکنان

بر اساس تحقیقاتی که در سال 2015 روی 7600 کارمند اداری در 16 کشور انجام شد، تقریباً دو سوم (58٪) افراد شاهد استفاده از گل و گیاه در محل کار خود نبودند، اما در محیط های کاری دارای گیاهان طبیعی، 15 درصد رفاه و 6 درصد بهره‌وری بالاتری دیده شد.

برخی از کارشناسان نیز استدلال می‌کنند که استفاده از گل و گیاه در پارتیشن اداری می‌تواند به کاهش خطر ابتلای کارکنان به بیماری‌های مختلف کمک کند؛ اگرچه شواهد کمی برای حمایت از این ادعا وجود دارد. در هر صورت، یک مطالعه کوچک توسط دانشگاه کشاورزی نروژ در دهه 1990 نشان داد که استفاده از گل و گیاه در محیط اداری با کاهش 25 درصدی علائم بیماری از جمله خستگی، مشکلات تمرکز، خشکی پوست و سوزش بینی و چشم مرتبط است.

حضور گیاهان می‌تواند منجر به تغییر مثبت در جو محیط کاری و ارتقای سلامت روانی و اجتماعی شود. با توجه به پس‌زمینه‌ی هویت روان‌زیستی و واکنش مثبت انسان به طبیعت، می‌توان گفت که گیاهان تأثیر خاص و مثبتی بر احساس رضایت و خوشبختی افراد دارند.

00

جذاب‌تر کردن فضاهای کاری برای متقاضیان

سر کری کوپر، استاد روانشناسی سازمانی، درباره گزارش فضاهای انسانی در سال 2015 که منتشر شد، گفت: مزایای طراحی محیط کاری با الهام گرفتن از طبیعت، که به طراحی بیوفیلیک معروف است، بسیار زیاد و دور از انتظار است. با نگاهی به یک عکس فوری از محیط‌های کاری مختلف جهانی، از هر پنج نفر یک نفر از هیچ گل و گیاهی در محل کار خود استفاده نمی‌کند.

این در حالی است که یک سوم افراد ادعا کردند که طراحی محیط بر تصمیم آن‌ها برای پیوستن یا نپیوستن به یک شرکت تأثیر می‌گذارد. بنابراین برای جذب بیشتر نیروهای کاری، بهتر است از گل و گیاه بیشتر استفاده کنید.

تمیز کردن هوای محیط کاری با استفاده از گل و گیاه

در حالی که انسان برای زنده ماندن به اکسیژن نیاز دارد، گیاهان گازی را که ما به آن نیاز نداریم، یعنی دی اکسید کربن را جذب کرده و آن را با آب و نور ترکیب می کنند تا در فرآیند فتوسنتز انرژی تولید کنند. در دهه 1980، دانشمندان ناسا کشف کردند که استفاده ار گل و گیاه برای حذف مواد شیمیایی مانند بنزن، تری کلرواتیلن و فرمالدئید از هوا موثر هستند و هوا را برای تنفس انسان را تمیزتر می‌کنند.

تحقیقات جدیدتر نیز نشان داده است که گیاهان می‌توانند به کاهش سطح دی اکسید کربن تا حدود 10 درصد در دفاتر دارای و تهویه مطبوع در حدود 25 درصد کمک کنند. در حدی که استفاده از یک گیاه با اندازه متوسط در یک اتاق، تاثیر بسیار زیادی در کاهش مواد شیمیایی دارد.

نقش گیاهان در کاهش سر و صدا

گل و گیاه در پارتیشن اداری با جذب صداها (به جای عایق در برابر آلودگی صوتی)، به کاهش میزان حواس پرتی افراد کمک می‌کنند. طبق مقاله‌ای که در سال 1995 توسط محققان دانشگاه لندن ساوت بانک انجام شد، قرار دادن گلدان‌های گیاهان بزرگتر در لبه‌ها و گوشه‌های پارتیشن اداری، مزایای مثبت زیادی دارد که کاهش سر و صدا و تمرکز بیشتر افراد، تنها گوشه‌ای از آن است.

در پایان

مطالعات نشان داده‌اند که استفاده از گل و گیاهان در پارتیشن اداری و محیط کاری می‌تواند مزایای مثبت زیادی برای کارکنان و بهبود بهره وری آنها داشته باشد. در اینجا ایده‌هایی برای استفاده از گیاهان و فواید آنها در محیط اداری صحبت کردیم. دلایل زیادی وجود دارد که باید روی استفاده از برخی گیاهان در محل کار خود سرمایه گذاری کنید که در این مطلب به برخی از آن‌ها اشاره کردیم.

 

 

 

 

 

ارسال نظر: