ابزار و مواد پر کاربرد در ترمیم کامپوزیت دندان

کدخبر: 2375817

کامپوزیت دندان امروزه به یکی از درمان‌های ترمیمی پرطرفدار تبدیل شده و به همین دلیل آشنایی با ابزار و مواد پر کاربرد در ترمیم کامپوزیت دندان برای همه دندانپزشکان ضرورت دارد. دندانپزشکان عزیز باید علاوه بر آشنایی با این ابزار، بهترین برندها و فروشگاه‌های معتبر خرید مواد دندانپزشکی و لوازم مورد استفاده را بشناسند تا کیفیت درمان کامپوزیت دندان را به بالاترین درجه آن برسانند. در ادامه به معرفی ابزار پر کاربرد ترمیم کامپوزیت دندان می‌پردازیم.

ترمیم کامپوزیت دندان چیست و چه کاربردهایی دارد؟

کامپوزیت دندان یکی از بهترین موادی است که می‌توان برای رفع نواقص مربوط به دندان‌ها از آن‌ها استفاده کرد.

مواد کامپوزیت، نوعی مواد خمیری شکل هستند که رنگ آن‌ها شبیه به رنگ دندان‌های طبیعی است و به همین دلیل محبوبیت دارند. همچنین از کامپوزیت برای پرکردن دندان‌ها به خصوص دندان‌های قدامی استفاده می‌شود، البته مقاومت و استحکام مواد کامپوزیتی در مقایسه با دیگر مواد پرکننده مثل آمالگام بسیار پایین است.

images_1667816282.jpg

مهم‌ترین ابزاری که برای ترمیم کامپوزیت دندان به آن‌ها نیاز داریم، کدام اند؟

برای ترمیم کامپوزیت دندان از ابزار و مواد زیر استفاده می‌شود:

سرنگ و نیدل تزریق

به کمک این ابزار ماده بی‌حسی تزریق می‌شود. همان‌طور که می‌دانید سرسوزن دندانپزشکی دارای دو سایز بلند و کوتاه است. سر سوزن بلند برای تزریق به فک پایین و سر سوزن کوتاه برای تزریق به فک بالا به کار برده می‌شود.

توربین دندانپزشکی

برای تراش مینای دندان از توربین دندانپزشکی استفاده می‌شود.

آنگل دندانپزشکی

چنانچه دندان بیمار دارای پوسیدگی باشد، باید قبل از انجام کامپوزیت پوسیدگی‌ها را به کمک آنگل از بین ببرید. همچنین برای پرداخت سطح کامپوزیت می‌توانید از آنگل استفاده کنید.

پنس دندان

پنس دندانپزشکی یکی از پر کاربردترین لوازم دندانپزشکی است که کاربردهای زیادی دارد. در ترمیم کامپوزیت دندان برای برداشتن اقلام مختلف مثل رول پنبه، گاز، نوار کاربن، فرزهای مختلف آنگل و مواد روت کانال ریشه دندان به پنس نیاز دارید.

سوند دندانپزشکی

یکی دیگر از ابزارهای پر کاربرد در مطب‌های دندانپزشکی، سوند دندانپزشکی است. از این وسیله برای تشخیص پوسیدگی دندانی قبل از انجام کامپوزیت، پاکسازی مواد کامپوزیت از اطراف دندان، بیرون آوردن نخ زیر لثه، بررسی و ارزیابی وضعیت لثه و همچنین بررسی عمق شیار لثه در ترمیم کامپوزیت استفاده می‌شود.

آینه دندانپزشکی

برای بررسی و مشاهده دقیق دیواره‌های دندان‌ها، لثه و همچنین به منظور کنارزدن زبان به آینه دندانپزشکی نیاز دارید.

قلم دایکال

قلم دایکال شبیه به برنیشر است اما طول دایکال کریر آن از برنیشر کوتاه‌تر است.

اسپاتول دهانی

برای برداشتن کامپوزیت دندان و همچنین برداشتن سمان از اسپاتول دندانپزشکی استفاده می‌شود.

رول پنبه

ورود بزاق دهان به محل انجام کامپوزیت باعث اختلال در روند این ترمیم می‌شود، به همین دلیل از رول پنبه برای به منظور ایزوله‌سازی دندان و جلوگیری از بزاق دهان استفاده می‌شود.

اکسکویتور

اکسکویتور شبیه به قاشق است اما نوک تیزی دارد. به کمک اکسکویتور می‌توان پوسیدگی‌ها را از سطح دندان به راحتی برداشت.

نوار کاربن

پس از اتمام کامپوزیت، به کمک نوار کاربن می‌توانید بخش‌هایی از ترمیم کامپوزیت را که بیش از حد شکل داده شده اند تشخیص دهید.

دستگاه لایت کیور

به منظور سفت و سخت شدن مواد کامپوزیتی بر روی دندان‌ها به یک طیف نور آبی نیاز دارید. دستگاه لایت کیور این نور آبی را برای شما تولید می‌کند.

مواد کامپوزیتی

می‌توان گفت مهم‌ترین موادی که برای انجام کامپوزیت به آن نیاز دارید، خود مواد کامپوزیت است. همان‌طور که می‌دانید کامپوزیت یک ماده خمیری شکل بوده که به روی دندان قرار داده می‌شود و نواقص آن را پوشش می‌دهد.

کامپوزیت‌ها طیف رنگی مختلفی دارند که باید به تناسب شرایط و وضعیت بیمار انتخاب شوند. علاوه بر این انتخاب کامپوزیت از برندهای معتبر بر کیفیت نحوه درمان بسیار تاثیر می‌گذارد و باید به اندازه کافی برای آن وقت بگذارید.

ده‌ها مدل کامپوزیت مختلف مثل کامپوزیت فلو از برندهای مختلف در بازار موجود است که هر کدام کارآیی مختلفی دارند. شاید انتخاب یک فروشگاه معتبر، به انتخاب مناسب‌ترین نوع کامپوزیت برای بیماران شما کمک کند. از برندهای معتبر کامپوزیت دندان می‌توان به برندهای توکویاما، السودنت، هی‌تک، سارمکو، 3M و FGM اشاره کرد.

images_1667816308.jpg

قلم کامپوزیت

از قلم کامپوزیت دندانپزشکی در اتمام فرآیند کامپوزیت کردن دندان به منظور پولیش و صیقل‌دادن مواد کامپوزیتی استفاده می‌شود. این قلم‌ها معمولا از جنس استیل هستند و می‌توان به راحتی آن‌ها را استریل‌سازی کرد.

به کمک قلم کامپوزیت می‌توان بخش‌های اضافه مواد ترمیمی را از اطراف دندان حذف کرد. علاوه بر این از این قلم‌ها می‌توان برای از بین بردن ناهمواری‌های موجود در سطح مواد پرکننده آمالگام در حفره دندان استفاده کرد. قلم‌های کامپوزیت انواع مختلفی دارند و ممکن است یک طرفه یا دو طرفه باشد یا نوک آن‌ها به صورت گرد یا صاف باشد.

هر کدام از انواع مختلف قلم کامپوزیت کاربردهای مخصوص به خود را دارند، برای مثال از قلم کامپوزیت با نوک گرد بیشتر برای صاف کردن سطح مواد کامپوزیتی استفاده می‌شود. از معروف‌ترین مدل‌های قلم کامپوزیت موجود در بازار می‌توان به قلم‌های کامپوزیت (fattahteb 1511) (برنیشر) و (قلم کامپوزیت fattahteb 1510) ( کندانسور مخروطی) اشاره کرد.

خمیر پالیش کامپوزیت دندانپزشکی

پالیش کامپوزیت یکی از اساسی‌ترین مراحل در انجام کامپوزیت دندان است که به کمک خمیر پالیش کامپوزیت صورت می‌گیرد. پالیش و صیقل دادن سطح کامپوزیت باعث می‌شود تا این مواد به طبیعی‌ترین شکل ممکن بر روی دندان قرار گیرند و جلوه‌ای طبیعی داشته باشند.

بخش زیادی از خمیر پالیش دندان را اکسید آلومینیوم و الماس تشکیل می‌دهد و نحوه استفاده از خمیر پالیش هم به مواد تشکیل‌دهنده این خمیر بستگی دارد. برای مثال اگر خمیر پالیش دارای الماس باشد، پالیش کردن کامپوزیت دندان معمولا در یک مرحله قابل انجام است، اما اثربخشی کمتری دارد.

در مقابل گاهی ممکن است پالیش دندان در سه مرحله کانتورینگ، فینیشینگ و پولیشینگ انجام شود. بهترین انواع خمیر پالیش موجود در بازار عبارتند از :

  • (Diacomp Paste – خمیر پالیش)
  • (Diamond Universal Polish – خمیر پالیش الماسه ماکوئرا)
  • (Diamond excel – خمیر پالیش الماسی)
  • (Diamond Polishing Paste – خمیر پالیش الماسه مستردنت) را پیشنهاد می‌کنیم.
  • (Diamond Polishing Paste – دایموند پالیش الترادنت)

مواد و ابزار پر کاربرد در ترمیم کامپوزیت دندان را از کجا بخریم؟

مسلما کیفیت ابزار مورد استفاده در ترمیم کامپوزیت دندان در نتیجه نهایی این درمان تاثیر به سزایی دارد و به همین دلیل باید در این مورد به اندازه کافی تحقیق کنید. برای تهیه مواد مورد نیاز خود از فروشگاه‌های مختلف به نکات زیر توجه کنید:

  • بررسی اعتبار و سابقه فروشگاه مد نظر
  • قیمت‌گذاری و شیوه‌های پرداخت
  • برندهایی که در این فروشگاه عرضه می‌شوند
  • تضمین کیفیت و اصالت کالاها
  • روش ارسال
  • خدمات پس از فروش

اگر به دنبال یک فروشگاه خوب برای تهیه مواد مورد نیاز مطب خود هستید، خرید از فروشگاه دنتیوا را به شما توصیه می‌کنیم. فروشگاه دنتیوا یک فروشگاه اینترنتی بوده و تاییدیه اداره کل تجهیزات پزشکی را نیز دارد. فروشگاه دنتیوا اقسام مختلفی از تجهیزات پر کاربرد در حیطه دندانپزشکی اعم از کامپوزیت دندان، قلم کامپوزیت و خمیر پالیش از برندهای مختلف را با قیمتی منصفانه عرضه می‌کند. 

سخن پایانی

در این مطلب در رابطه با ابزار و مواد پر کاربرد در ترمیم کامپوزیت توضیح دادیم. همان‌طور که می‌دانید نتیجه نهایی تمامی درمان‌های ترمیمی از جمله ترمیم با کامپوزیت هم به تخصص دندانپزشک و هم به کیفیت مواد اولیه مورد استفاده برای درمان بستگی دارد. به همین دلیل بسیاری از دندانپزشکان به دنبال یک فروشگاه معتبر و مطمئن برای خرید لوازم مورد نیاز خود هستند.

 

ارسال نظر: