خرج 150 همتی اداره‌ی تهران از کجا تامین می‌شود؟

کدخبر: 2379094

رشد عجیب بودجه‌ی شهرداری تهران در سال‌های گذشته سوالاتی در خصوص منبع تامین درآمد شهرداری ایجاد کرده است. درآمدزایی شهرداری تهران در سال گذشته از مرز منابع مصوب در بودجه 1402 گذشت و زاکانی برای خرج این درآمدها متممی را تقدیم شورای شهر تهران کرد. بخشی از منابع مالی شهرداری تهران از بخش‌هایی تامین می‌شود که تبعات خود را در سالهای آینده نشان خواهد داد.

نسیم‌آنلاین؛ منصور سمیعی: بررسی بودجه دو سال اخیر-1401 و 1402- شهرداری تهران، نشان می­دهد که چیزی در حدود 50% از محل درآمدهای شهرداری، به وسیله ساخت و ساز و توسعه در محدوده شهر تأمین می­شود. این تأمین درآمد نیز به طبع، بر عهده معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران است. راحت­‌ترین راه کسب چنین درآمدی برای معاونت شهرسازی و معماری به طور مشخص، تراکم‌­فروشی، اخذ عوارض بر پروانه ساختمانی و اجرای طرح­های عمرانی است؛ که این نوع سیاست­گذاری نتایج زیان‌­باری برای شهر و شهروندان به ارمغان خواهد آورد.

اولین نتیجه حاصل از چنین برخوردی با بودجه شهرداری، تسهیل روند اجرایی و کاهش مدت زمان صدور پروانه ساختمانی است. هنگامی که پیش‌­بینی می­‌شود 50% از بودجه، باید از راه ساخت و ساز تأمین شود، شهرداری نیز دست خود را برای صدور پروانه‌­های ساختمانی در نقاط مختلف شهر باز می‌­بیند. با توجه به احتیاج آنی این نهاد به کسب درآمد، صدور این گونه پروانه­‌ها سرعت بیشتری به خود گرفته و این احتمال به وجود می‌­آید که بررسی کارشناسی پروانه‌­ها، از روند معمول خود خارج شود.

اما این تازه آغاز ماجراست. نتایج ثانویه بودجه‌­بندی نادرست، زمانی نمایان می‌­شود که این نوع پیش‌­بینی محل درآمد برای شهرداری، با سیاست‌­های کلانی نظیر ساخت یک میلیون مسکن در هر سال، همایند شود. مطرح شدن چنین سیاستی از سوی دولت با وجود بودجه مصوب شورای شهر و چگونگی نحوه تأمین درآمد شهرداری در آن، مدیران شهرداری تهران را تشویق به اعطای مجوزهای بیشتر در مکان‌­هایی می­کند که از قیمت‌های بالاتری برخوردار هستند. تراکم­‌فروشی در نقاط با قیمت بالا، درآمد بسیار زیادی را برای شهرداری به ارمغان می­‌آورد. برای نمونه می‌­توان به مجوزهای ساختمانی اعطا شده به تعاونی «بتاجا» تحت مالکیت ارتش جمهوری اسلامی ایران در منطقه 22 و در حریم درجه یک باغ گیاه‌­شناسی ملی ایران اشاره کرد. نقطه­‌ای از شهر که به سبب وجود باغ، قیمت اراضی پیرامون آن، بالاتر از سایر نقاط است. با محاسبه‌­ای اجمالی درخواهیم یافت که معامله بین شهرداری تهران و ارتش، در واقع برای هر دو طرف، سود بسیار زیادی را حاصل خواهد کرد. این در صورتی است که مهم­‌ترین متضرر این تراکم‌­­فروشی، باغ گیاه­‌شناسی ملی ایران است. گوهری که هم­‌اکنون در معرض نابودی قرار دارد. نکته درخور توجه آن است که وقتی بودجه‌­ای مبتنی بر ساخت و ساز تعریف شود، تراکم‌­فروشی و اعطای مجوزهای بلندمرتبه‌­سازی را برای کارگزاران شهرداری، قانونی می­‌کند. کمااینکه، در پرونده باغ­ گیاه‌­شناسی مذکور نیز، عوامل شهرداری، خود را محق و صدور پروانه‌­ها را مبتنی بر قانون جلوه می­‌دهند.

از دیگر مواردی که می‌­توان آن را از نتایج این نوع بودجه‌­نویسی دانست، تغییر و از بین بردن هویت تاریخی شهر تهران، با برچسب‌­هایی نظیر نوسازی یا بازآفرینی بافت فرسوده است. در تمام شهرهای دنیا، در اثر گذران سال­های متمادی، پدیده بافت‌­های فرسوده به وجود می­‌آید. این در حالی است که بافت فرسوده شهری، معنای بسیار متفاوتی با بافت تاریخی شهری دارد. بافت فرسوده چون دندان لقی است که هم شهرداری و هم ساکنین دوست دارند از شرش خلاص شوند؛ در صورتی که بافت تاریخی، گوهری گران­بهاست که همگی سعی در حفظ و استفاده بهینه از آن را دارند. چیزی که در کشور ما، کمتر به آن پرداخته یا گاهی، نادیده گرفته می‌­شود. با نگاهی به سیر اتفاقات و اخبار دو سال اخیر در خصوص این دو گونه بافت شهری، درمی­‌یابیم که صدور مجوزهای ساخت و نوسازی، چه در بافت فرسوده شهر تهران و چه در پیرامون بافت تاریخی، افزایش چشمگیری داشته است. نوسازی بافت فرسوده به ذات خود هیچ ایرادی ندارد و چنان که سابق بر این ذکر شد، مورد استقبال نیز واقع می‌­شود. اما نکته قابل توجه آن است که تقریباً هیچ ردی از صدور مجوزهای مرمت و حفظ خانه­‌ها یا ابنیه تاریخی در شهر تهران-حداقل در این بازه دو ساله- یافت نمی‌­شود. دلیل این اتفاق نیز مشخص است. هیچ­گونه سود آنی در مرمت خانه‌­ها و نگهداری آنان برای شهرداری تهران وجود ندارد. همان­طور که در بودجه سالانه شهرداری مشخص شده، تأمین بخش بزرگی از درآمد شهر، توسط ساخت و سازها رقم می‌خورد. این به معنی تقابل شهرداری با وجود هرگونه بافت قدیمی و تاریخی در شهر است. به همین علت است که شهرداری تهران در صدور مجوزهای تجمیع و بلندمرتبه‌­سازی دست بازی دارد، اما از صدور مجوزهای مرمت ممانعت به عمل می­آورد.

سخن آخر اینکه، وجه ترسناک ماجرا، آنجاست که شهرداری تهران، در طول زمان، تبدیل به الگویی برای مدیریت سایر کلانشهرها و حتی شهرهای کوچک­تر کشور شده است. همانطور که مشاهده می‌­شود در شهرهایی نظیر مشهد، اصفهان، شیراز و... بهره‌­برداری از طرح‌­ها و مدل­‌های مدیریتی شهرداری تهران از سال­ها پیش آغاز شده و آرام آرام این شهرها نیز با مشکلات عدیده و پیچیده‌­ای که پایتخت با آنها دست و پنجه نرم می­‌کند، رو به رو می­شوند. سوال اینجاست که آیا هیچ راه کسب درآمد دیگری برای شهرداری­‌ها غیر از ساخت و ساز و ایجاد طرح­های عمرانی وجود ندارد؟

ارسال نظر: